torsdag den 3. marts 2011

En alternativ bolle.....

.....for hvis de ingen boller får, så laver de ballade!

Disse lækre fastelavnsboller kan også sagtens spises uden fyld.

Ingredienser:
35 g. gær
1 dl. Becel flydende let
3,5 dl. kærnemælk
1 dl. rørsukker
1/2 tsk. salt

1/2 tsk. kanel
1/2 tsk. stødt kardemomme
1/2 tsk. vanillesukker
250 g. grahamsmel
250 g. hvedemel

(1 æg til pensling)

Fyld:
250 ml. Cremefine til piskning
2 æbler

1 tsk. kanel
1 spsk. flormelis


Fremgangsmåde:
Opløs gæren i kærnemælken og bland resten af ingredienserne i.
Dejen skal være blød og smidig, inden den tildækkes og sættes til hævning et lunt sted i 30 min..
Herefter rulles dejen til en pølse, som skæres ud i 16 stykker.

Rul bollerne og sæt dem igen tildækket til hævning på en bageplade i 30 min..
Tilsidst pensles bollerne med pisket æg og bages i ovnen ved 220 grader i 12-14 min..
Riv æblerne og vend dem i flødeskum, kanel og flormelis. Sæt blandingen på køl.
Når bollerne er afkølede pyntes de, som man har lyst .
Husk, at komme fyldet i lige før servering ;)


2 kommentarer:

  1. Fastelavnsboller med grahamsmel - det må jeg prøve! :)

    SvarSlet
  2. Dejligt at høre!
    Jeg håber, at du synes om dem ;)

    SvarSlet