mandag den 28. februar 2011

Madkolorit.

Hvad skal du have til aftensmad - måske noget med rodfrugter?

For sundhedens skyld er det vigtigt hver dag at indtage ca. 600 g. frugt og grønt.
Det er rigtig godt, hvis man heraf spiser lidt mere grønt end frugt. Grøntsager har nemlig en stor volumen og en lav energitæthed. Hvilket betyder, at de indeholder mere vand og mætter således, at man føler sig lettere og bedre tilpas samtidig med, at koppen får tilført energi.

En gang om ugen laver jeg en stor portion af forskellige rodfrugter skåret ud i tern, vendt i olivenolie, hvidløg og krydderier og bagt i ovnen ved 190 grader i ca. 50 min..
Sådan en omgang er altid lækker!


Fakta om rødbeder og hvidløg:

Rødbeder har et stort indhold af vitamin C. Desuden er de rige på antioxidanter, som bl.a. renser leveren for ophobet fedt.

Hvidløg indeholder et svovlholdigt stof, alliin, der omdannes til allicin, når løget presses eller skæres ud. Allicin bekæmper åreforkalkning, sænker blodtrykket og beskytter mod blodpropper og kræft.

fredag den 25. februar 2011

torsdag den 24. februar 2011

Swissball.

Træning på den store bold.

Jeg træner mindst 3 gange om ugen og i dag stod den på Swissball.
Dette er en effektiv træningsform til opstramning af kropsstammen.
Swissball giver kroppen stor styrke og god balance, samtidig med at ryggen skånes. Den store bold er ideel til genoptræning af små skavanker og er derfor også meget brugt af fysioterapeuter.
Jeg er kort sagt vild med denne træningsform. Hvis du endnu ikke har afprøvet den, så gør det! Måske vil du opleve det samme energikick, som jeg får, når jeg er i gang - glæder mig allerede til næste torsdag :)
                                                              
Via dette link kan du få øvelser og inspiration til din egen træning på den store bold.

onsdag den 23. februar 2011

Guffeliguf.....

Lidt om en sød nød.

Fibrene fra kokospalmens frugt bruges til måtter, reb og tæpper. Desuden får man også dejlige ting som kokosolie og kokosmel ud af nødden.
Kokosmelet er glutenfrit og fiberrigt. Det kan f.eks. anvendes som ingrediens i desserter, gryderetter og salater eller til at panere kød, fisk og grøntsager.
Det er selvfølgelig også lækkert i bagværk, og lige nu sidder jeg faktisk og nyder en enkelt af disse skønne kokostoppe.


Ingredienser:
400 g. kokosmel
2 tsk. vanillesukker
1 dåse kondenseret mælk

Fremgangsmåde:
Tænd ovnen på 175 grader.
Bland alle ingredienserne i en skål, og sæt derefter ca. 25 toppe på en bageplade.
Bagetid: ca. 14 min. eller indtil de er lysebrune på toppen.
Afkøl toppene og dyp dem evt. i mørk smeltet chokolade.

tirsdag den 22. februar 2011

Hvor blev tiden af?

Det er ikke til at fatte, når jeg ser tilbage på de sidste 2 år. Jeg må sande, at tiden rendte fra mig. Den overhalede mig indenom med en dårlig ryg og andre projekter.
Nu er jeg tilbage - forhåbentlig for at blive ;o)